Partycypacyjne formy dydaktyczne w edukacji urbanistycznej na przykładzie studenckich warsztatów zorganizowanych we współpracy z samorządem lokalnym Piaseczna
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Warszawska, Wydział Architektury
Data publikacji: 27-05-2025
KAiU 2021;LXVI(3):88-101
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W artykule opisano jeden z warsztatów urbanistycznych, organizowanych dla studentów przez Katedrę Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej we współpracy z lokalnymi samorządami. Taka forma nauczania projektowania urbanistycznego jest stałym elementem procesu kształcenia studentów studiów magisterskich na specjalności Architektura i Urbanistyka 2 – „Miasto jako miejsce do życia”. Celem artykułu jest zaprezentowanie jednego z tak prowadzonych projektów – warsztatów zorganizowanych we współpracy z Urzędem Miasta i Gminy Piaseczno w roku akademickim 2019/20. Artykuł przybliża przebieg zajęć oraz korzyści, które wynieśli z nich zarówno studenci, jak i miasto. Projekt koncentrował się na przekształceniach struktury przestrzennej rejonu dworca kolejowego w Piasecznie, a największy nacisk położony był na społeczny kontekst projektowania urbanistycznego – konieczność rozpoznania lokalnych potrzeb, a także poglądów użytkowników dworca i lokalnej społeczności na temat prezentowanych wizji.